Programació



Mapa conceptual:
Referent:





Primeres intencions:






Ideari bàsic dels projectes que plantegem:




 Redactat del projecte per presentar-lo:

    Els Tertals, els neandertals de Domeny i les ribes del Ter



Context Històric i Arqueològic: El punt de partida

Durant la construcció de l'institut Carles Rahola l'any 1999 es va descobrir un jaciment arqueològic estretament lligat al volcà del Puig d'Adri i la seva colada. Aquest jaciment conté eines de l'època neandertal, oferint una oportunitat excepcional per explorar la vida i el medi ambient dels nostres avantpassats prehistòrics. Aquesta troballa permet una vinculació directa entre els estudiants del centre i el patrimoni local, enriquint el seu aprenentatge mitjançant l'experiència pràctica i la investigació científica.

Introducció

El projecte "Els Tertals, els neandertals de Domeny i les ribes del Ter" de l'Institut Carles Rahola de Girona, situat entre Domeny, el barri de Taialà i Germans Sàbat, està impulsat des de l'Àrea d'Educació Visual i Plàstica; i té com a objectiu crear una situació d’aprenentatge que proposi integrar el patrimoni arqueològic i històric local en el currículum educatiu, tot dinamitzant propostes artístiques i culturals. Aquest projecte inèdit pretén proporcionar als estudiants una comprensió profunda de la prehistòria i del medi ambient local, fomentant així l'aprenentatge interdisciplinari i la connexió amb la història del seu entorn. A més, la nostra missió és comissariar i curar la museïtzació del que s'exposi, utilitzant la creativitat per impulsar i dinamitzar el procés d'aprenentatge.

Un element clau per a la realització d'aquest projecte ha estat el contacte amb l'Albert Aulines, arqueòleg que pertany a l'Associació Arqueològica de Girona (AAG) i que va participar de les excavacions que es van realitzar als terrenys de l’institut abans que aquest s’aixequés i mentre es feien els seus fonaments. Aulines ha facilitat l'accés al material i la documentació necessaris per construir la narrativa del projecte Tertals, assegurant-nos així que es fonamenti en el rigor científic.

Justificació del Projecte

L'arqueologia és una disciplina idònia com a punt de partida per aquest projecte per diverses raons. En primer lloc, l'arqueologia és una disciplina que esdevé un òptim punt de trobada transversal que requereix de la col·laboració d'experts de diferents àrees que treballen en equip des dels seus respectius oficis. Això permet una reflexió acadèmica rica i multidimensional que beneficia enormement l'educació dels estudiants.

L'arqueologia té una dimensió social evident. Des de les ciències socials, permet parlar de patrimoni de la humanitat, entenent l'origen de la humanitat i qüestionant-nos d'on venim per saber cap a on anem com a espècie. Això obre la porta a reflexions profundes sobre què ens fa humans o homínids, i si l'evolució ha tocat el seu límit, plantejant la possibilitat que estiguem ja "acabats" o possiblement a mig fer. Evidentment, aquestes qüestions permeten un interessant debat des de l'antropologia i des de la filosofia, tot contextualitzant i relativitzant la nostra existència dins la cronologia del planeta. Aquests plantejaments des de les ciències socials marcaran un nou objectiu dins del projecte: organitzar xerrades o tertúlies adreçades a l'alumnat i a la comunitat de l'Institut Carles Rahola en general.

A més, l'arqueologia, i també la geografia, es relaciona directament amb les ciències naturals i experimentals: geologia, zoologia, botànica, química, anatomia forense, medicina, tecnologia, entre altres. El projecte s'alinea amb el mètode científic, plantejant hipòtesis amb l'objectiu de reconstruir espais buits dins la història de la humanitat i del nostre planeta. Això implica la recerca de proves, l'anàlisi de dades i la validació de teories, tot reconstruint les peces d'aquest puzle complex. També es destaca la relació entre el treball de camp de l'arqueologia i el treball de laboratori, on les datacions i anàlisis de les troballes permeten establir orígens i similituds amb altres descobriments inventariats.

La nostra referència:

Egea, A.; Arias, L.; Santacana, J. (Coords.). (2018). Y la arqueología llegó al aula. Ediciones Trea.

Segons exposen Egea, Arias, i Santacana en el seu llibre, l'arqueologia es proposa com una eina educativa que permet als alumnes formar part d'equips de treball científics i arqueològics. Aquesta obra defensa l'ús de l'arqueologia en projectes educatius com una manera d'enriquir l'aprenentatge i fomentar la participació activa dels estudiants. Tanmateix, en cap dels casos esmentats en el llibre, el jaciment es troba dins del mateix centre educatiu, fet que diferencia el projecte de l'Institut Carles Rahola, ja que aquest té l'oportunitat única de museïtzar i documentar un jaciment real localitzat en el seu propi solar.

El projecte és doblement especial, i sense parangó, perquè no només implica la documentació i museïtzació del jaciment arqueològic, sinó també la participació activa dels alumnes en la il·lustració i (re)creació del món neandertal. Els estudiants donen vida al projecte creant imatges i formes dels neandertals, els seus rols, els animals, els paisatges i els recursos. Aquesta activitat es duu a terme dins l’àrea de Visual i Plàstica mitjançant una metodologia activa com la gamificació, que dinamitza l'aprenentatge i fomenta la creativitat, la imaginació i la implicació activa dels alumnes. Així la intenció és que material arqueològic, documentació i (re)creació convisquin de manera complementària.

Al mateix temps, aquest projecte té la intenció de fer taca d'oli, exportant la seva metodologia més enllà de les fronteres del centre. L'Institut Santiago Sobrequés i l'Escola Lluís Pericot ja han rebut i acceptat el repte de fer una trobada de tribus neandertals. Per facilitar la replicació del projecte, el bloc de curs (tertals.blogspot.com) funciona a manera de "kit" amb les bases i instruccions necessàries per posar-se a treballar.

Segons Aulines, té tot el sentit que al nostre centre sigui on s’exposin les troballes, degudament custodiades, junt amb la documentació requerida i amb el vistiplau dels respectius estaments vinculats; ja que ens trobem en un jaciment arqueològic real que, per diverses raons, no ha estat visibilitzat per les administracions que ens regulen.



Objectius del Projecte

  1. Impulsar la Creativitat i la Interdisciplinarietat: Dinamitzar l'aprenentatge mitjançant la creació artística i la col·laboració entre diverses disciplines, com les ciències socials i naturals. Entenent que una educació interdisciplinària és òptima per integrar el coneixement arqueològic i històric en diverses assignatures, com ara ciències socials, història, geografia i biologia, i evidentment, amb les arts, que en faran de pont o nexe d’unió.

  2. Les Arts com a Eina Motriu: Utilitzar l'educació artística per dinamitzar i enriquir el projecte, fent de matèria tractor en la creació d'exposicions i activitats culturals. La feina a fer des de l'Àrea Artística no només rau en el què, en la tria de la narrativa que és el fil conductor d'aquesta situació d'aprenentatge, sinó també, i especialment, en el com. Es tracta de fer de mediadors, il·lustrant i dinamitzant l'aprenentatge, fent-lo viure tot fent "productes" que els seran encarregats amb l'objectiu de fer una exposició coral i col·lectiva.

  3. Participació Activa i Creació: Fomentar la participació activa dels alumnes en la creació i recreació del coneixement arqueològic, promovent la imaginació i la creativitat. Amb aquest propòsit i des del principi de curs, la matèria de Visual i Plàstica de 1r i 2n de l'ESO es posa al servei del projecte i, utilitzant una metodologia propera a la Gamificació, plantejarà a l'alumnat crear clans de Tertals, fomentant una certa i sana rivalitat per garantir la supervivència del clan que formarà cada grup-classe-tutoria, i les famílies que hi haurà dins d'ell.

  4. Museïtzar l'Institut Carles Rahola: Convertir el centre en un espai museístic que documenti i mostri les troballes arqueològiques del jaciment trobat al mateix solar de l'institut, així com els treballs artístics creats pels estudiants. Crear un recorregut físic que integri tant els materials arqueològics com els productes artístics elaborats pels alumnes, ja que tots dos materials conviuran en espais de l'institut que fins ara eren de pas, espais a cel obert com són els patis, i també en espais interiors com aules o passadissos.

  5. Implicació Comunitària i Administrativa: Englobar la col·laboració amb diferents institucions i administracions locals, així com gestionar els permisos i autoritzacions necessaris per a la realització del projecte. Es tracta de mobilitzar arqueòlegs de l'AAG, amb Aulines al capdavant, i també si és possible: IPHES (URV), el (MAC) Museu d'Arqueologia de Catalunya, la Facultat d'Arqueologia (UdG), el món universitari en general, així com la Generalitat, els departaments de Cultura, Patrimoni, Educació, i el nostre propi centre educatiu, incloent-hi Direcció i Departaments, AFA i especialment l'alumnat. També es busca la implicació d'altres centres de Girona, de primària i secundària, i d'entitats com el Centre cívic i la Biblioteca Antonia Adroher, i també l'Ajuntament de Girona. Caldrà a més de gestionar les traves administratives, permisos, autoritzacions i burocràcia en general, documentar aquest procés per entendre el funcionament de l'administració i integrar aquesta documentació com a part del projecte artístic.

Proposta Metodològica

Es tracta d'un projecte coral i interdisciplinari on diferents agents del centre, de l'entorn social i de l'àmbit acadèmic s'involucren per oferir un aprenentatge que s'adiu a la societat actual. La interdisciplinarietat serà el marc conceptual que guiarà les activitats, mentre que la creativitat i la participació activa dels alumnes seran els motors d'aprenentatge. Es proposa una metodologia que combina el treball de camp, l'experimentació artística i la documentació rigorosa, per tal d'oferir una experiència educativa rica i variada.

Conclusió

El projecte "Els Tertals, els neandertals de Domeny i les ribes del Ter" té el potencial de transformar l'aprenentatge dels estudiants del nostre centre, integrant el patrimoni arqueològic i històric local en el seu currículum educatiu. La col·laboració amb diverses institucions i administracions locals, així com la implicació activa de la comunitat educativa, serà clau per a l'èxit d'aquest projecte. Tot i que potser hi haurà traves administratives i burocràtiques, esperem poder superar-les amb l'ajut i la complicitat de les organitzacions esmentades. Documentar aquest procés ens permetrà aprendre sobre el funcionament de l'administració i enriquirà encara més el projecte artístic.

Aquest projecte no només proporcionarà una comprensió profunda de la prehistòria i del medi ambient local, sinó que també fomentarà l'aprenentatge interdisciplinari, la creativitat i la connexió amb la història del nostre entorn. A més, oferirà als estudiants una oportunitat única de participar activament en la creació i recreació del coneixement arqueològic, desenvolupant habilitats valuoses per al seu futur acadèmic i professional.



Nota sobre el terme "Tertals"

El terme "Tertals" és una invenció creativa, una llicència que hem pres per donar nom als clans que estaven de pas per la zona de les ribes del Ter i que formaven part dels homínids anomenats neandertals, els qui van fabricar les eines trobades al terreny on està ara l'Institut Carles Rahola. Aquest terme vol donar un sentit de proximitat al projecte, atès que va dirigit a la comunitat educativa i pretén facilitar la identificació i la connexió emocional amb els continguts del projecte.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada